En sådan där dag

När ingenting riktigt blir gjort. Jag hänger tvätt som luktar bränt och svär över att tvättmaskinen har gått sönder. Kör skytteltrafik mellan fotbollsplanen och hemmet eftersom en stor turnering pågår samtidigt som jag fixar mat och annat. Annat betyder; rotar fram benskydd som plötsligt är försvunna efter förra veckans träning, trugar på sonen tre storlekar för små fotbollsstrumpor under vild protest, letar febrilt efter en vattenflaska som inte saknar kork, är trasig eller möglig, äter upp gårdagens godis trots allvarligt löfte till mig själv att idag var första dagen på mitt nya liv och suckar högt eftersom det är fyrtio grader varmt i det här hemmet. Jag plottar lite också. Försöker iallafall. Det är svårt när varenda tankegång avbryts av att något barn frågar, tjatar, sjunger eller slänger sig över mig. Jag vill tänka klart. Jag muttrar och önskar dem iväg en stund. Sedan kommer en kompis och ringer på och den ena försvinner ut, den andre drar på match igen och den tredje smyger upp på rummet och roar sig själv. Och då får jag dåligt samvete såklart. Jag är visst ingen supermamma. Långt ifrån. Det blir liksom ingenting med någonting och det är bland det värsta jag vet.

stressad mamma

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En sådan där dag

  1. Fia Filur skriver:

    Känner sååå igen! Jag avskyr när det blir sådär upphackat och man bara snor runt och inget vettigt blir gjort och helt plötsligt har det gått flera timmar och man har varken städat, fixat tvätten ordentligt, vilat eller skrivit, man har bara tänkt att man skulle göra.

    • askemm skriver:

      Ja, verkligen! Och eftersom man tänkt att man ska göra men inte gör så blir det ju ännu värre. V behöver komma tillbaka till vardagsrutinerna i den här familjen. Någon vecka till bara, sedan…

  2. Charlotte C skriver:

    Oj, vilken dag det låter som! Men plottande låter spännande, vad skriver du på nu? Mer barn/ungdom eller ngt helt annat?

    • askemm skriver:

      Eftersom alla mina testläsare (två barn och tre vuxna) har uttryckt önskan om en uppföljare så tänkte jag faktiskt ge mg på att skriva en. Insåg när de började säga det (oberoende av varandra) att det kanske inte alls är en så dum idé. Så nu plottar jag och planerar. Hoppas kunna börja om någon vecka eller så. I övrigt håller jag på med två noveller (tävlingar) men blir inte riktigt nöjd med någon av dem så vi får se om jag struntar i det eller inte….Har du börjat skriva på nästa än?

      • Charlotte C skriver:

        Vad kul med en uppföljare! Jag är i precis samma sits, har börjat fila på uppföljaren till mitt manus. Har även ett annat skrivprojekt på gång så får se vilket jag börjar med. Jag håller också på med två noveller till tävlingar just nu, vad kul om vi tänker skicka till samma! 😛

Kommentera

